Явните и „неявните” причини за проблемите при изучаването на арабския език-3

1 10 2010

-7-

Учленяването на езиковите звукове не е различно по принцип от свирането на един музикален инструмент. Учителят по музика не дава на ученика китарата и му казва: свири Do, Re, Me! Той първо му показва, как да свири тези ноти, а това става чрез определен начин на поставяне (натиск) на един пръст върху определена точка на определена струна. Така става и учленяването на звуковете. Произвеждане на даден звук се извършва по определен начин и при докосване или контакт на един, два или три части „инструмента” от  учленителния апарат на човека, който се състои от  небцето, гърлото, езика, зъбите и устните. А в арабски език има два звука, които се произвеждат без участието на гореспоменатите части на учленителния апарат. Като hamza и hа (гръклянни) .

За да може да произнася даден звук, ученикът трябва да знае примерно точното мястото на езика при учленяване и точката, където определена част от езика  докосва мекото небце и т.н.. Знае ли ученикът тези ясни и конкретни неща, той в състояние с упражнения да науча да произнася всеки звук. А упражненията изгражда необходимата (нова) настройка на говорния апарат да произнася арабската дума лесно и гладко. Произнасянето на различните звукове пред ученика от страна на учителя е само илюстрация, а тук не важи „повторението е майката на знанието”,. В случая „повторението е най-близкият път към скуката”!

Това са реални процеси и техники в състоянието на всеки човек (но не без желание и готовност) да ги усвоява и прилага.

Надявам се това е и ясен отговор на въпросите на един от читателите на сайта относно характерните звукове в арабския език като (ط,ع,غ,ق,ص,ض).

-8-

Има ли безплатен обяд?

Очевидно е, че въпросът е риторичен. Но ако има такъв „обяд”, то несъмнено е некачествен! Това до голяма степен се отнася до т.н. „безплатни курсове по арабски език”, с които „се блъскаме” по много интернет блогове.

Независимо от намеренията на блогърите и качеството на „уроците по арабски език” в тях, изучаването на арабски по този начин (това се отнася и до другите  езици) нещо  доста „виртуално”!

Без солидна база от знание (а не информация) изучаването на арабския език (както и други езици) е немислимо и е загуба на времето и усилието. Никой от дистанция не е научил арабски език и няма начин да го науча! За това има много причини. Най-важните от тях са следните:

Първо, в нито един български блог не се предлага цялостна и последователна езикова система за изучаването на арабски език. Това, което се предлага, са някакви информационни „отломки”, които не създават реална „картина” за езика, нито реално знание за усвояване и овладяване на определено ниво от езика.

Второ, има етап от изучаването на всеки език (особено в случая с арабския език) е невъзможно да бъде постигнат без учител с реално и качествено знание по съответния език.

Трето, що се отнася до езиковите грешки, които се намират в някои предлагани материали, това е „отровата” в безплатните обеди- уроци!

За тях за съжаление нямам време нито да ги регистрирам, нито да ги коментирам и няма смисъл.

„Следва продължение”


Действия

Information

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s




%d bloggers like this: